Pilot 24 - Opravdu naposled?
S blížící se zimou se nabízí otázka: Jak dál?. Ne že by nebylo v domácnosti do čeho píchnout, ale nejen prací živ je člověk...
Ve svých úvahách jsem dospěl k dvěma projektům, které jsem pracovně nazval Pilot 24 Next Generation a Whaleback. Jednomu z nich bych se chtěl naplno věnovat v době modelářské zimy. Který z nich bude upřednostněn, můžete ovlivnit i VY!
V následujících odstavcích stručně popíšu jejich charakteristiky a taky další důvody, proč nesu kůži na trh.
Pokud zalistuji v zápisníku, tak rozhodčími bylo vytýkáno zejména:
K tomu připočtu to, co jsem vědomě zametl pod rohožku:
Pak jsou zde ještě vylepšení, která bych rád udělal, byť nemají vliv na body:
Do těchto akcí se však má smysl pouštět pouze za předpokladu, že seženu dokonalejší podklady, než mám dosud k dispozici (plány na 24 a 4 fotografie 25, o kterých si myslím, že jsou na nich Piloti nejméně 2).
Rozhodil jsem tedy sítě a vlastně teď rozhazuji také a ptám se vás: Nemáte někde cokoliv, co by mohlo pomoci. A co třeba ochotný kamarád z Gdaňska, který by si udělal procházku s přítelkyní a digiťákem po přístavu. Jen dodám, že u nás na Moravě je zvykem platit v dutých mírách ...
Nemusím dodávat, že shromážděné podklady si nenechám pro sebe, ale budou k dispozici veřejně tady na blogu.
No a za srdce mě chytla řada člunů typu Whaleback, které za 2.sv. války sloužily u Air Sea Rescue Service a zachraňovaly posádky, které se ocitly ve vodách Kanálu (čluny ale také sloužily ve Středomoří). Asi 69 člunů "Whaleback" bylo postaveno pro RAF v období 1940 až 1942 a pak sloužily v průběhu celé války. Čluny jsou označeny jako HSL-číslo.
Plastikovou stavebnici vyrábí v měřítku 1:72 AirFix jako RAF Rescue Launch, z této stavebnice je možné postavit HSL-127, HSL-130 a HSL-156.
Pro ilustraci ještě obrázek dvou člunů:
Na zádi je 20 mm Oerlikon, v kopulích z bombardérů jsou zpravidla dvojčata Vickers.
Situace je tady podobná jako u Pilota, zatím chybí více podkladů pro stavbu a navíc je jasné, že bodů za tento člun moc nebude (zejména ve srovnání s výtvory vlčáků z F2A, jako je Romana Brychta & spol.), ale nevadí, jsou i tam některá pozitiva:
Takže opět výzva: máte-li k dispozici nějaké podklady, informace, zajímavé linky, pošlete je. Budou zde zveřejněny a časem by z toho být takový pěkný opensource včetně dalších historických informací.
Každopádně, i v případě renovace Pilota, bych se chtěl záležitostem kolem Whalebacku věnovat a jednou si ji určitě postavím alespoň pro radost!
Ve svých úvahách jsem dospěl k dvěma projektům, které jsem pracovně nazval Pilot 24 Next Generation a Whaleback. Jednomu z nich bych se chtěl naplno věnovat v době modelářské zimy. Který z nich bude upřednostněn, můžete ovlivnit i VY!
V následujících odstavcích stručně popíšu jejich charakteristiky a taky další důvody, proč nesu kůži na trh.
Pilot 24 Next Generation
Po přičichnutí k soutěžní atmosféře v Borohrádku (viz. zde) bych se v kategorii F4B rád utábořil na kapku delší dobu. Protože jsou však při jejich cenách klasické stavebnice pro mě nedostupné (lépe řečeno, nejsem ochoten za ně tolik peněz dát) a protože jednoznačně musím vylepšit bodové hodnocení za stavbu, zbývá akorát možnost přestavět současného Pilota tak, abych za něj dostal více bodů.Pokud zalistuji v zápisníku, tak rozhodčími bylo vytýkáno zejména:
- Místo průvlaků s rolnami mám úvazníky.
- Rámy oken kormidelny příliš vyčnívají.
- Rozmístění světel na stožáru neodpovídá dodaným fotografiím.
- Kotevní vrátek je silně zjednodušen.
- Kotva je jiného typu, než je v plánu (používá se sklopná).
- Poziční lampy vypadají prostě jinak.
K tomu připočtu to, co jsem vědomě zametl pod rohožku:
- Protiskluzové plechy nemají správnou strukturu.
- Nárazníky na přídi a zádi mají být uchyceny lanem.
- Kotva je jiného typu, než je v plánu (používá se sklopná).
- Stožár je příliš vysoký a u paty silný (vypadá to na jeho celkovou rekonstrukci).
- Chybí světlo na vlajkovém stožárku.
- Chybí druhý záchranný kruh na kormidelně, mimo to jsou kruhy špatně vybarvené.
- Na zadním brlení chybí dva průvlaky.
Pak jsou zde ještě vylepšení, která bych rád udělal, byť nemají vliv na body:
- Odlehčení nástaveb (zvýšení stability lodi).
- Zredukování otvorů ze tří na dva (viděl jsem v Borohrádku) omezí pronikání vody do podpalubí při vlnobití (zatím jsem měl sucho, ale jenom díky náhodě a pěknému počasí).
- Odlehčit trup (odfrézovat dřevěný monolit na přídi a vytvořit tam tak dutinu).
- Doplnit osvětlení.
Do těchto akcí se však má smysl pouštět pouze za předpokladu, že seženu dokonalejší podklady, než mám dosud k dispozici (plány na 24 a 4 fotografie 25, o kterých si myslím, že jsou na nich Piloti nejméně 2).
Rozhodil jsem tedy sítě a vlastně teď rozhazuji také a ptám se vás: Nemáte někde cokoliv, co by mohlo pomoci. A co třeba ochotný kamarád z Gdaňska, který by si udělal procházku s přítelkyní a digiťákem po přístavu. Jen dodám, že u nás na Moravě je zvykem platit v dutých mírách ...
Nemusím dodávat, že shromážděné podklady si nenechám pro sebe, ale budou k dispozici veřejně tady na blogu.
Whaleback
Dalším možným projektem je něco v kategorii F2, z prostorových důvodů vlastně připadá v úvahu akorát F2A (makety do 1m). Tady je to spíš otázka vlastních schopností (na co si ještě troufnu) a srdce (co se mi líbí).No a za srdce mě chytla řada člunů typu Whaleback, které za 2.sv. války sloužily u Air Sea Rescue Service a zachraňovaly posádky, které se ocitly ve vodách Kanálu (čluny ale také sloužily ve Středomoří). Asi 69 člunů "Whaleback" bylo postaveno pro RAF v období 1940 až 1942 a pak sloužily v průběhu celé války. Čluny jsou označeny jako HSL-číslo.
Plastikovou stavebnici vyrábí v měřítku 1:72 AirFix jako RAF Rescue Launch, z této stavebnice je možné postavit HSL-127, HSL-130 a HSL-156.
Pro ilustraci ještě obrázek dvou člunů:
Na zádi je 20 mm Oerlikon, v kopulích z bombardérů jsou zpravidla dvojčata Vickers.
Situace je tady podobná jako u Pilota, zatím chybí více podkladů pro stavbu a navíc je jasné, že bodů za tento člun moc nebude (zejména ve srovnání s výtvory vlčáků z F2A, jako je Romana Brychta & spol.), ale nevadí, jsou i tam některá pozitiva:
- 3 šrouby a 3 kormidla dávají možnost širokého experimentování s pohonem.
- Oproti Pilotovi více místa v trupu (uvažuji o měřítku 1:25, což při jeho délce 19.2 m (63 stop) dá 760 mm, nebo 1:20 dá 960 mm)
- Nízká nástavba dává tušit solidní stabilitu.
- Navíc je zde možnost, pokud se zadaří, vyrobit dostatečné množství stavebnic (prý stačí 5) a pak by to byla loď pro F4B (klasické stavebnice). Navíc díky své variabilitě slibuje rozhodně větší pestrost než v F4C Snowberry.
Takže opět výzva: máte-li k dispozici nějaké podklady, informace, zajímavé linky, pošlete je. Budou zde zveřejněny a časem by z toho být takový pěkný opensource včetně dalších historických informací.
Každopádně, i v případě renovace Pilota, bych se chtěl záležitostem kolem Whalebacku věnovat a jednou si ji určitě postavím alespoň pro radost!
Komentáře
Okomentovat