Úvod
Byl jsem požádán o napsání krátké reportáže o postupu stavby. Protože sám takové články rád čtu, a žádný jsem ještě nenapsal, beru to jako možnost splatit v této oblasti svůj dluh. Inspirací mi byl článek Jak se staví Artur od Anteho.
O stavebnici
Jak jsem napsal výše, stavebnici vyrobila firma Igra v roce 1984 a podle sdělení výrobce zamýšlí výrobu obnovit.Popis stavebnice
Stavebnice modelu polského člunu lodivodské služby pro pohon elektromotorem s možností ovládání RC aparaturou pro pokročilé modeláře.Technická data
Měřítko | 1:30 |
Délka | 510 mm |
Výška | 470 mm |
Šiřka | 130 mm |
Pohon | el. motor Igla Gonio 4.5V |
Obrázky
Pro ilustraci uvádím pár obrázku stavebnice a jejího obsahu.Poměrně dosti amortizovaná krabice, na které lze i po předchozím face-liftu v PSP nalézt stopy bezmála 20 letého skladování na půdě venkovského domu.
Prý na ní spala kočka...
Po otevření je cítit (pro vás pouze zprostředkovaně) pach staré skříně.
Jednotlivé díly jsou překvapivě v dobrém stavu. Pouze jeden překližkový díl je mírně zkroucen, jak byl v krabici podložen špulkou s režnou nití. Bílé něco v čem jsou zavinuty lišty je síť ze záclonoviny a slouží k výrobě oděrek (nárazníků) umístěných na přídi a na zádi lodi.
Generální plán lodi. Tvary žeber nejsou na žádném plánu uvedeny, proto jsem si pro každý případ nechal zkopíroval nářezové plány.
Na tomto plánu je patrné, že v lodi není místa nazbyt. Povšimněte si také konstrukčního řešení pohonu, kdy bylo potřeba zajistit vodorovnou polohu osy lodního šroubu a kde by motor při použití přímé spojky nebylo možné uložit tak nízko ke kýlu.
Šepleť z igelitového sáčku přiloženého ke stavebnici. Všimněte si ozubených kol, které slouží jako převodovka a jedno z nich také jako brzda-cvrček lodního kormidla.
Kancelářské sponky slouží jako kontakty k připojení ploché baterie. Nad přiloženýma gumičkama jsem zprvu ohrnoval nosem, ale při stavbě trupu mi přišly vhod a litoval jsem, že jich není víc.
Tmavý obdélník vlevo dole je mosazný plech.
Komentáře
Okomentovat