Den 5

Činnost 

  • Plaňkování obšívky.

Tak tento den se mi nevydařil zcela podle mých představ:
  • Zaprvé došlo gelové lepidlo Loctite a v okolí není k sehnání. Musím si dát příště pozor na to, že z tuby vytéká samo a tak na první pohled není na nezmačkané tubě vidět, kolik ho ještě zbývá.
  • Při pokusu sehnat náhradu za Loctite jsem neuspěl a žádné ze zakoupených lepidel nebylo schopné přilepit silně nakroucený nosník k žebru. Nakonec trochu pomohlo obroušení žeber tak, že dosedací plocha s nosníkem byla větší (původně se dotýkali pouze hranou). Brousil jsem Dremelem s nasazeným šmirglovým kotoučkem a finalizoval jehlovým pilníčkem. Posledním zbytečkem Loclitu jsem přilepil pár nosníků a pro jistotu pojistil 5 minutovým expoxidem.
  • Ještě jsem vyzkoušel (podle návodu) navlhčit nosník a nakroutit jej nad plamenem. Výsledkem bylo pár opálených a vlhkých nakroucených nosníků, které po přiložení k trupu celkem seděly. Nevytvořily však potřebné vydutí trupu. V této technologii se musím ještě zdokonalit, protože ji bude nutné použít u nosníků umístěných blíže ke kýlu. A pro nahřívání, i urychlení schnutí expoxidu, použiji horkovzdušnou pistoli (už vím, kdo ji má :) ).
  • S těmi zatracenými špendlíky se nedá dělat. Tupé jsou jak ucho od žufánku, jak na ně zatlačím, aby projely nosníkem, tak se kroutí a do překližky (žebra) vůbec nelezou. Proč jsem si za bolševika nekoupil celý vagón těch původních. Teď jsem mohl být v klidu a ještě na nich vydělal majlant. Snad budou dobré aspoň do balsy.

Detail upevnění nosníků na žebra trupu.
Červený špendlík má funkci zarážky pro pružinovou svorku, aby nesklouzla z hrany žebra. Jak jsem už jsem psal minule, jsem velmi nespokojen s těmito, až se mi příčí je tak nazvat, 'modelářskými špendlíky'.
Nosník, kterým je podložená stahující guma přitlačuje právě lepený nosník plochou na žebro. Lepený nosník má vlivem kroucení na poslední přepážce tendenci odstávat.

Pohled na zatím poslední stav práce:

  • Nalepeno 5 lišt obšívky
  • Namáhané spoje přelepeny epoxidovým lepidlem.
Za pozornost stojí stažení nosníků na přídi gumovým vrátkem s lištovým šprajcem. Toto byla snad jediná bezproblémová věc pátého dne.



Lepidla se kterými jsem byl nucen experimentovat


  • 5 minutové expoxidové lepidlo Bison (160,-). Když jsem jej kupoval, byl jsem přesvědčen, že je za 5 minut vytvrzeno. Takže všem stejným naivkám vzkazuji, že těch 5 minut znamená, že po namíchání se musí do 5 minut zpracovat, pak začíná gelovatět. Do půl hodinky drží, plná pevnost je do 3 hodin. Rychlost vytvrzování a pevnost se dá podstatně zrychlit nahřátím.
  • Loctite Super Attak Glue (bohužel 66,-). Po zabroušení dotykových ploch to šlo. Ale každopádně je nutné pojištění epoxidem.
  • DISTYK Super Glue (asi 16,-). Méně náročné věci bych s ním mohl bodovat. Je celkem řídké a rychle vsakuje.
  • Super Bond (Henkel). Tady neuspěl. Na tuto práci je prostě řídký.
  • Sakota Super Glue (8,-). Po zkoušce na dvou nosnících a pokusu slepit gumu šel hned do koše. Ale možná ho ještě vytáhnu. Po spojení s dětským pudrem by z něj mohl být obstojný tmel.
  • Kanagon. Toto nebyla jeho parketa. A je asi 8 let prošlý.

Závěr

Po dnešním dni jsem došel k následujícím pravidlům:
  • Budu mít vždy jeden gelový Loctite (nebo jiné fungující lepidlo) v zásobě
  • Nosníky budu nahřívat horkovzdušnou pistolí a ne nad plamenem.
  • Taktéž vytvrzení expoxidu urychlím horkovzdušnou pistolí.
  • Modelářské špendlíky daruji dětem na školní nástěnku.



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Pilot 24 - Dokumentace

Úvod

Pilot 24 - Opravdu naposled?